Serat Wedhatama seratane KGPAA (Kanjeng Gusti Pangeran Aryo Adhipati) Mangkunegoro IV, isi kawruh piwulang kautaman. Isine dumadi saka 14 pada tembang Pangkur ; 18 pada tembang Sinom ;15 pada tembang Pucung lan 24 pada tembang Gambuh.
Ing antarane 14 pada (bait) tembang Pucung ing wedhatama, ana sapada kanthi ukara kaya mengkene :
lila lamun
kelangan nora gegetun
trima yen ketaman
sakserik sameng dumadi
tri legawa nalangsa srah ing bathara.
Ukara kasebut yen diprasajakake (disederhanakan) kanthi basa Jawa anyar, yaiku :
lila yen
kelangan ora getun
yen ketaman trima
diserikake padhaning tumitah
katelune legawa nalangsa srah ing sukma.
NB:
1) bathara = kang mbaureksa, tegese : kang mbaureksa badhan
ingaranan sukma utawa jiwa.
2) bathara kang mbaureksa badhan iku,uga bisa ditegesi Pangeran, Gusti
kang murbeng dumadi, ya Allah SWT.
Tembang Pucung sapada iku ,isi pitutur marang wong supaya (1) lila atine, ora getun yen kelangan jalaran
miturut piwulang suci, kabeh badha donya iki mung barang titipan. Ya kagungane Pangeran sing dititipake marang umate. Mula ana tembung Jawa : bandha kenane lunga, drajat kenane minggat. Yen pancen wis dikersakake Pangeran, bandha lan drajat bisa ilang ing sakedheping mripat.
Lan ing satengahe bebrayan, urip kumpul wong akeh iki, akeh wong sing muni yen bandha donya iki mung titipan saka Allah. Fasih banget enggone ngucapake kaya wis dadi apalan, sajak kaya wis diamalake ing urip padinan. Nanging apa tenan, wis jero temenan enggone mahami-nglakoni maknane tembung banda titipan iku?
Nyatane bareng duwe dhuwit utawa bandhane ilang, isih duwe rasa getun. Kudune ora perlu getun, wong dudu duweke dhewe, mung barang titipan. Ngutangake dhuwit, ora enggal disaur,wis ngrasani ala, bingung olehe nagih nganggo nesu-nesu. Kudune ora kaya mengkono yen nduweni pangerten jero ngenani tembung : bandha titipan. Kari Gusti Allah piye, sing kagungan titipan. Yen pancen Gusti Allah ngersakakle dhuwit iku kudu ilang saka tangane, ha ya uwis, ora perlu getun. Ngono pisan ya cethil, paite sadubilah. Kudune rak ora perlu cethil, wong mung titipan, mung nanjakake. Kudu eklas saperangan dienggo ngamal. Bisa uga kaya mengkono kersane Pangeran ngganjar dheweke sugih kanggo lantaran ngamalake marang umate sing kesrakat.
Tumraping wong sing wis jero rasane, yen wis ngeculake dhuwit diutang uwong, ora nganggo ngarep-arep kapan baline.Ing nalikane ngetokake dhuwite atine wis dipasake jalaran dhuwit sing dicekel iku barang titipan. Dene kok ora disaur,ya kari Gusti Allah kepiye, sing kagungan titipan dhuwit iku. Trima apa ora dhuwite ora dibalekake? Kanthi sumeleh mengkono, ing pikir bisa padhang, ati lerem ora gela kemrungsung. Lan ing batin uga percaya yen dhuwit sing diemplep wong iku ,yen dhuwit apik-apik temenan, Pangeran wis mesthi paring ijol. Embuh kanthi cara apa, lumantar dalan apa, Pangeran ora kurang dalan paring kanugrahan. Kari gumantung umate sing nampa, krasa apa ora atine wis diijoli luwih akeh. Saka tandurane sing panen ndadi utawa saka oleh rejeki sing tanpa dinyana, utawa saka dalan liyane sing nekakake kabegjan.
Apamaneh kok barang ilang, ora getun. Selagine digawe serik uwong uga meneng wae, (2) trima yen ketaman sakserik sameng dumadi. Diserikake sapa wae, diina sapa wae, mung trima meneng . Ora gela lan ya ora lara atine. "Aku iki mung saderma urip, ana sing nguripake. Kok uripku dienyek wong, diina wong...,ya wis ben, tak trima, senajan atiku nelangsa. Pasrah sumarah marang Allah sing mbaureksa uripku."
Mengkono pamupuse ngadhemake atine dhewe supaya ora panas gela diserikake sapepadhane tumitah,3) tri legawa nalangsa srah ing bathara. Tri tegese, urutan ka-telu, lega-lila kanthi pasrah marang sing Kuwasa.Yen ana sing ora trima, mesthine ya Pangeran, kok ana umate sing gumendhung ngina umat sing liya.Wis mesthi ing pamburine sing ngina iku bakal diwelehake dening adiling lelakon saka kuwasane Sing Gawe Urip.
Nanging apa akeh wong sing bisa nglakoni urip jero kaya mengkono?
Anaa mung sethithik cacahe, ya wong-wong sing wis bisa jero pangertene ngenani dununge urip.Wong-wong sing wis bisa menep atine mengkono iku katon padhang sumringah praupane saka beninge pikir lan rasane.Wis bisa mekak ngendhaleni hawa-napsune sarta seneng nindakake kautaman marang sapepadhane urip. Ora ana rasa getun kelangan jalaran rasane wis paham ora ana tembung kelangan.[]
Tidak ada komentar:
Posting Komentar