(1) Sastrajendra hayuningrat pangruwating diyu kocap keprungu nalikane prabu Sumali ing Alengka nganakake sayembara kanggo njodhokake Dewi Sukesi, putrine prabu Sumali. Sarat saranane : sapa sing bisa ngasorake yudane Jambumangli lan bisa mejang ilmu Sastrajendra hayuningrat pangruwating diyu marang Sukesi, yaiku pawongan sing bakal disuwitani Sukesi minangka jatukramane.
Akeh Ratu lan satriya sing mundur kasoran ora bisa nandhingi kasektene Jambumangli kang apengawak buta. Sing bisa ngasorake Jambumangli ora ana liya kejaba begawan Wisrawa saka pertapan Amuloyo ya ramane prabu Danapati, raja Lokapala.
Dhisike, Wisrawa iku sing jejer Ratu ing Lokapala. Keprabon dilintirake marang Danapati kang isih jaka sawuse Wisrawa madeg pandhita. Sabenere, Danapati sing sakawit nedya ngleboni sayembara iku,nanging dicegah dening ramane. Sepisan, saka ngelingi kasektene Jambumangli, nguwatirake keslametane anak yen nganti kedrawasan. Kapindho,Danapati ora ngerti ngelmu Sastrajendra hayuningrat pangruwating diyu sing dadi pamintane Dewi Sukesi. Mula janjine Wisrawa marang anake, dheweke sing bakal maju menyang Alengka luru mantu. Yen menang, Sukesi bakal dijodhokake Danapati minangka garwane.
Nanging enggoking lelakon mleset saka niyat sakawit. Ing nalikane Wisrawa mejang Sastrajendra marang Sukesi jroning gedhong kang sepi, Wisrawa sing wis tuwa-kisut malah kepencut marang kasulistyane Sukesi, satemah Sukesi nggarbini.Lair anake mbarep, Rahwana ya Dasamuka. Sateruse lair Sarpakenaka, wujud raseksi, buta wadon. Anak kekarone iku banget ala watake,candhala ing budi, degsiya murangtata ,ngumbar kamurkan.
(2) Sastrajendra hayuningrat pangruwating diyu anyariyosaken pepuntoning kawruh kasampurnan Budha, ugi saged cundhuk kaliyan pikajengipun ilmu Ma'rifat. (Menceritakan puncak ilmu kesempurnaan Budha, yang juga cocog dengan makna ilmu Ma'rifat), mengkono pratelane Mas Ngabehi Prawirahamijaya, redaktur Jawi Sejati ing buku terbitan Budi Utama, Surakarta, taun 1918.
Dene miturut Ir Sri Mulyono ing bukune, apakah Sastrajendra itu?
Sastra adalah ngelmu (kitab) atau ajaran. Jendra adalah Narendra (Gusti = Raja tertinggi). Pendek kata, sastrajendra adalah akhir dari segala akhir ajaran ngelmu, sehingga sudah tidak ada lagi ngelmu yang dapat dicapai manusia.( Entek-enteke kawruh, pupuntoning laku utawa pucuking Ma'rifat).
Banyak orang mengira bahwa begawan Wisrawa sudah memiliki Sastrajendra. Namun sesungguhnya ia sedang dalam perjalanan untuk berusaha mendapatkan sastrajendra pangruwating diyu karena tergelincir napsu kelamin yang dilambangkan dengan tokoh Dewi Sukesi. Maka lahirlah dua anaknya yang berwatak jahat yaitu Rahwana (Dasamuka) dan Sarpakenaka sebagai simbol Wisrawa yang belum bersih benar jiwanya.
(3) UKara sastrajendra hayuningrat pangruwating diyu yen disemak saka tegesing tembung siji lan sijine, yaiku :
Sastra = serat, kitab utawa ajaran
Jendra = Narendra ; Ratuning ratu utawa Gusti
Hayuningrat = hayu saka tembung rahayu, slamet
ningrat = ing rat = ing jagat
Pangruwating = ngruwat ; ngendhaleni utawa ngowah
sing ala dadiya becik.
Diyu = buta ; raseksa
Jlentrehe,kanthi pangerten sing luwih gampang tinampa ,iku ajaran saka Gusti kanggo amrih bisane wong rahayu-slamet jagading uripe kudu sarana ngendhaleni watak buta ing sajroning awake. Wataking buta : budine ora tata , srakah angah-angah, drengki, srei, panasten,brangasan, degsiya, kumalungkung aji mumpung, sawenang-wenang, dhemen gawe karusakan kanggo kauntungane dhiri-pribadine.
Ing awake saben uwong kanggonan watak amarah, watak diyu ya watak buta. Watak buta sing ora ngerti ing kautaman mengkono iku perlu diruwat, diowah sarana dikendhaleni amrih ora kebacut ndadra nguwasani awak. Yen uripe buta diumbar mblasar tundhone bisa gawe rusaking urip.
Nanging Wisrawa, ing atase begawan, pendhita suci, isih kepleset ora bisa ngempet napsune nalika sesandhingan karo Sukesi sing ayu menthur jroning gedhong kang sepi. Banjur ing endi dununge tembung : sabda pandhita ratu. Sabdane pandhita utawa ratu, sepisan dadi, diugemi, ora kok mengsle, esuk dhele, sore tempe. Mangka mangkate saka Lokapala kanggo nggolekake garwa anak, jebul diwengku dhewe. Yaiki sing ngruntuhake martabate Wisrawa. Satemah lair anake loro sing ala watake, Rahwana lan Sarpakenaka kang mujudake simbol ' kurang resike' Wisrawa. Lagi ing sateruse Wisrawa banget prihatin dene darbe turun kang kaya mengkono watake. Ngakeh-akehi laku tirakat kang sateruse lair anake katelu lan kapapat : Kumbakarno lan Gunawan Wibisono kang seneng marsudi ing ulah kautaman. Iku minangka simbol yen Wisrawa ing akhir uripe lagi bisa nguwasani Sastrajendra hayuningrat pangruwating diyu ing sanyatane.*
Tidak ada komentar:
Posting Komentar