ORA kurang cacahe tembung-tembung Jawa sing maknane mentes kena kanggo ngasah rasa, nggegulang jiwa ing sajroning nepusi urip kumpul karo wong akeh ing satengahe bebrayan. Tembung utawa ukarane ora mesthi yen dawa, kadhang sok cekak banget ,nanging wis ngandhut teges sing jero. Kanggone wong Jawa sing isih nJawa, wis bisa tanggap. Nanging kanggone wong Jawa sing mentah, ora Jawa, ora dhong. Yen teges siji-sijije tembung wae ora ngerti, kepiye bisane njajagi njerone?
Tepa slira saka rong tembung : TEPA lan SLIRA.
Tepa tegese apa-apa sing kanggo ukuran. Slira tegese awak, badhan, dhiri priyangga (awake dhewe)
Tepa slira tegese , samubarang tumindak diukur , ditepakake nganggo awake dhewe.
Yen awake dhewe krasa lara dicethot, ya aja nyethot uwong jalaran larane wong dicethot iku ya padha rasane kaya nalika awake dhewe dicethot uwong. Yen awake dhewe mangkel diina, ya aja ngina uwong. Yen lara atine bojone dielus-elus uwong, ya aja ngelus-elus bojone uwong.
Wong yen bisa tansah eling kaya mengkono, bisa tepa slira ing sabarang tumindake, wis mesthi bakal slamet slamet lan bakal diasihi dening bebrayan saka enggone kanggonan budi utama. Embah-embahe wong Jawa wis padha nduweni gondhelan, paugeran,saka piwulange nenek-moyange. Mung sarana awake sing dianggo ukuran kanggo tumindak kautaman. Ora saka sawuse maca buku-buku awit ing jaman kuna-makuna sing aran buku langka anane kejaba isih luwih akeh sing ora ngerti maca-nulis. Piwulang ing buku-buku kaya sing akeh ing jaman saiki, senajan arane isi piwulang suci, yen ora ana kesadharan kang jero ing awake dhewe, ya muspra unine ukara. Ora beda akeh buku-buku prakara hukum sing dicetak, nanging gelar nyatane malah saya akeh penggedhe sing korup, nandhakake yen para penggedhe iku kurang bisa nggunakake awake kanggo ngukur ala lan becik.
Anane wong bisa ngecakake tepa slira saka manut pambisiking swara kalbu, ya swarane ati kang wis digadhuhake dening Pangeran wiwit lair procot ing ngalam ndonya. Ing Islam, swara kalbu iku sinebut : insan kamil. Swara ati iku ing salawas-lawase ora nate gelem goroh, tansah dumeling elik-elik yen wong mau arep tumindak kleru, nerak sarak. Dene kok nganti akeh sing padha (seneng) tumindak luput, iku mung saka budheging kupinge ora bisa ngrungokake swaraning atine wis menging elik-elik. Utawa bisa uga wis kepatuh emoh ngrungokake swaraning atine dhewe saka banget petenge budine, ketutup-kebuntel dening hawa napsune sing ala. Ubaling hawa napsu sing ala iku ora beda ubaling geni sing ngetokake kukus ireng. Yen tansah kumendheng, kukuse bisa mundhak-mundhak saya kandel nutupi budine. Saumpama kulit wis dadi ngapal. Kapale kulit yen kandel, diirisi ya ora krasa awit wism kaya mati rasane.
Dadi, anane wong bisa tepa slira, ana sambung rapete karo enggone tansah ngunggu swaraning atine sing tansah ajak-ajak ing bebener. Yen bisa bener tumindake, kena kanggo tepa palupi, tepa tuladha. Palupi padha tegese karo tuladha, yaiku : conto. Pangajabing piwulang kautaman sing uga wis populer dadi kembang lambe, tinemu uga ana ing tembung kang ditujokake marang para pangarsa ,yaiku , bisoa : Ing ngarsa sung tuladha. (Ngarsa = ngarep ; sung=asung, aweh ; tuladha = conto ). Sing ana ing ngarep, para penggedhe-pangarsane negara ,para pemimpin, tekan wakil-wakiling rakyat, bisoa kena kanggo patuladhan, aweh conto sing becik.
Nanging apa wis padha netepi ukara iku?
Apa wis padha bisa tepa slira?
Yen duwe dhuwit, duwe bandha, emoh dicolong uwong, apa ya emoh nyolong sing dudu duweke?[]
Tidak ada komentar:
Posting Komentar